I fortsättningen koncentrerar vi oss på försäljning, installation och reparation av Marin elektronik, elektriska system ombord och Värmare.

Bengt Carlsson

 Marinelektronik, värmare, elsystem.

Kunskap - Service - Brett sortiment

Begagnat på hyllan:

Raymarine ST 6002 Autopilot display
ST1000+ Rorkultspilot Raymarine
E12106 Smartpilot kursdator Raymarine

 

Öppettider:
Endast efter överenskommelse
på telefon
  0704-33 22 33

Tankar från en naturhamn i Blekinge.

  • Brittsommar i Blekinge skärgård 17 oktober 2019 16:04


    Härligt
    Brittsommarväder i Blekinge skärgård.



    En klart godkänd seglingssäsong avslutades med torrsättning på dagen för höstdagjämning. Måndagen den 23 september var solig men blåsig. Tråkigt nog kom vinden från ost men hela operationen gick bra.



    Matvikseka







    En
    traktor med hemmabyggd båttrailer har kört ner vid rampen för
    trailerbara båtar. Ute på vattnet kommer en Nimbus 26 på cirka
    8,5 m. Bäst att gå bort och assistera tänker några av oss som
    väntar vid kajen, på att kranen skall återvända från
    uppläggningsplatsen.



    Fullständigt
    onödigt! Jag får beskåda den snyggaste och mest spektakulära
    tilläggning jag sett på år och dag. Skeppare K-E Lindström kör
    sitt fartyg direkt upp på trailern med bestämda manövrar. Ja båten
    hamnar visst inte tillräckligt långt fram på vagnen. Full back och
    sedan fram. Där låg hon på plats!



    Otroligt
    tjusigt utfört enligt min mening. Även grytgubbar kan.



    Vi torrsatte ovanligt tidigt, men vädret blev blåsigt de kommande dagarna, men i början på oktober fick vi några fina Brittsommardagar. Birgitta som har namnsdag den 7 oktober och som gett namn åt uttrycket bjöd på solsken och fina temperaturer.











    Kölen
    var som vanligt lite ojämn. På anslagstavlan i Matviks hamn finns
    ett erbjudande om ekologisk blästring. Min köl är från år 1982
    och skulle kanske behöva en behandling. Samtidigt har senaste
    forskningsrön visat, att en köl som är ojämn som en savoykål,
    gör mindre motstånd i vattnet. Vem skall man tro på?



    Äntligen
    tog Karlshamns kommun hem en juridisk seger. Processen om den långa
    flytbryggan i Solskensviken startade år 2013. Nu har Mark och
    Miljööverdomstolen fattat beslut om att bryggan skall få vara
    kvar. Den kapades drygt 10 meter under processens gång varför
    domstolen till slut godkände bryggan. Gissar att
    advokatkostnaderna/bryggmeter gör att man får ta av sig skorna när
    bryggan beträdes. Grannarna som vunnit flera delsegrar förlorade på
    sluttampen.




    Bok
    & Hav är en liten bokmässa som förekommit några år i vår
    residensstad. Media uppger att samhället bidragit med mer än
    400.000 kr men att endast 65 pass/biljetter såldes. Detta gör att
    varje pass subventionerades med cirka 3500 kr.



    Det väldiga vindkraftverket syd om Järnavik syns över en stor del av Blekinges kuststräcka när man befinner sig ute på havet. Bygglovet har stoppats och ägaren har överklagat. Nu får regeringen slutligen avgöra om försvarets intressen kan betraktas som inskränkta. Vindmöllan har ”vevat” sedan 2013 . Oklart hur det påverkat den biologiska mångfalden men att grannarna blir störda kan nog de flesta förstå.







    Kungsholmen
    som representerar Karlskrona i sol-ligan kom på sjunde plats med 548
    soltimmar. Vann gjorde Svenska Högarna med 618 timmar. Man kan
    fråga sig vad Hanö eller Tärnö hade uppnått om en solmätare
    placerats på dessa öar. Hade Sölvesborg haft mer sol än Tärnö
    och hur hade Kungsholmen klarat konkurrensen från dessa västliga
    ”solfångare”. Jag hade nog satsat en slant på Tärnö.



    I
    närheten av Kungsholmen ligger Djupasund. Ett sund mellan Tjurkö
    och Sturkö. Bron mellan öarna gör att sundet inte är farbart för
    segelbåtar. Ekenabben på Sturkö ligger syd om bron och är en fin
    och rymlig fiskehamn. Yrkesfiskarna har ju nästan utrotats och
    Blekinges landskapsfisk, torsken, får återigen sänkta fiskekvoter.
    Nåväl, här i Djupasund skall en så kallad Dykpark inrättas bland
    de 15-tal gamla vrak som sänkts här av försvarstekniska skäl.
    Krisande Karlskrona kommun skall kanske bidraga med 325.000 kr och
    Länsstyrelsen i Blekinge bistår med 650.000 kr.



    Á propos Länsstyrelsen i Blekinge så fick jag positiv kritik av flera medlemmar när Svenska Kryssarklubben i Blekinge hade möte i Ronneby den 9 oktober. Min artikel i senaste Kretsaktuellt berörde Dragsöskandalen.












    ”Konungens befallningsbehavare i Blekinge ”överkörd” av
    mångmiljardär.



    Som
    undertecknad beskrivit tidigare är Dragsö, sydväst om Tjärö,
    kanske Blekinges mest intressanta ö att besöka. Väl i klass med
    Hanö, Tjärö, Ungskär och Långören.




    Ön
    är inhägnad och ägs numera av Eriksberg Vilt & Natur AB,
    dotterbolag till Mellby gård AB. Huvudägare är småbrukarsonen
    från Kyrkhult, Rune Andersson, god nu för cirka 10.000 miljoner.



    I
    höstas ville ledningen för Eriksberg stänga de två grindar som
    under många år varit öppna för allmänheten mellan den 15 juni-25
    augusti. Landshövding Sten Nordin sade nej i ett beslut från maj
    2019.



    Den
    19 juni besökte jag min favoritgrind för att ta en promenad i den
    enastående omgivningen. Grinden var stängd! Vid mail-kontakt med VD
    för EVN fick jag ingen motivering men var däremot välkommen på
    kaffe för att diskutera saken. Jag avböjde och kontaktade några
    tjänstemän på länsstyrelsen vars namn jag låter bli att nämna.
    De var i vilket fall som helst inte särskilt upprörda.



    Landshövdingen
    var på semester, men hans förtjusande sekreterare berättade att
    jag kunde maila henne, så skulle hon se till att mitt brev kom fram.
    SR Blekinge kontaktades och en ambitiös ung journalist, Jessica
    Hansson, gjorde en grundlig research i ärende. VD för EVN ville
    dock inte ställa upp för en intervju. Inslaget på webben var drygt
    3 min. men i sändning starkt nedkortat. Länsstyrelsens tjänsteman
    lovade att behandla den anmälan som kommit in. Maktens kvarnar mal
    som bekant väldigt långsamt och ön har varit stängd hela
    sommaren.



    Jag
    har gjort en tillsynsanmälan till Länsstyrelsen och dessutom
    konfronterat Sten Nordin på båtmässan i Karlshamn. ”Det kan inte
    vara rimligt att Konungens befallningshavare körs över på detta
    vis” var mitt klara budskap. Han påstod sig vara ense med mig om
    detta.



    Varför
    gör den tidigare så sympatiske Rune Andersson på detta vis?Lämnar
    Blekingarna i utanförskap som han, just idag när detta skrivs, har
    sagt sig vilja bekämpa. Men då gäller det visst andra folkgrupper.
    Det skall sägas att RA lämnade EVN:s styrelse i november 2018 men
    någon koll på sonen som nu styr har han väl? Hedersdoktorn R.A.
    tycks bli lika populär som den tidigare hedersdoktorn, Bengt Berg,
    som köpte Eriksberg på 30-talet.



    Att
    Svenska Kryssarklubben och Blekinge Båtförbund är tysta förvånar
    mig något. Friluftsfrämjandet gjorde vissa ansträngningar tidigt i
    våras. Att Karlshamns kommun säger ja till stängning tänker jag
    med hänsyn min framtida välfärd inte kommentera.



    Ha
    ett gott efterår som dansken säger.



    Thomas
    Karlsson



    www.blekingeskargard.com



    Andreas Ekberg från Sellpower höll ett pedagogiskt och för en ekonom fängslande föredrag om olika batterityper. Att jag brukar flytta det gamla förbrukningsbatteriet till startbatteriets plats vågade jag inte säga. Flera inklusive Andreas talade om startbatteriets betydelse. De kunde visst vara ganska dyra dessutom.











    Arpö i maj



    Om man sparar så kanske man har råd att köpa fina Arpö i Listerby skärgård. Ön är till salu med ett gammalt ruckel och jaktmöjligheter. Mjölka-bryggan på norrsidan är populär och ingår i köpet. Det rörliga friluftslivetet skall inte beröras och några grindar att låsa finns inte.












    Det händer roliga saker i Karlskrona också. Inte bara
    hyresskandaler och annat elände. Fina Marinmuseum i Karlskrona drar
    rekordpublik enligt BLT. Bara i juli hade man 73000 besökare.




    Kristianopel tillhör också Karlskrona kommun och där har man satt
    upp gatuskyltar på danska jämsides med de svenska. Det var ju
    danskarna som grundlade staden Kristianopel år 1606 d.v.s innan den
    blev svensk 1658. En mycket populär hamn för alla fritidsseglare,
    svenskar, danskar och tyskar.







    Vad sjömän borde tänka på innan de dyker in i sagolandskapet och vad de behöver där.




    Så skrev den tyske journalisten i die Yacht när han kortfattat
    beskrev Blekinge som underskattat. Se förra inlägget. Det var inte
    så mycket om Blekinge, mest om väderförhållande, hamnböcker och
    sjökortspriser. Men ett glädjande antal nya kunder fick jag. Snabba
    betalare är de också.




    Á
    propos tyskar så avslutar jag med följande krönika av en fritt
    tänkande journalist med rötter i S-lägret.




    https://www.affarsvarlden.se/kronikor/erik-horstadius/die-dummen-schweden-6972481




    Lev väl!
  • ”Natur- und Gästehäfen in den Schären von Blekinge” ist unverzichtbar auf Deutsch. 8 september 2019 19:20







    Europas största betalbara båttidningen, Die Yacht, skriver att mina
    tyska skrifter är oumbärliga.



    Kan det bli bättre? Man har 1/3 sida om Blekinge skärgård och omslaget pryds av en Folkbåt, troligen hyrd av Saxemaravarvet. För ett antal år sedan hade man 9 sidor Kurt G:s s/y Katina på nästa ett helt uppslag. Nu skriver man att vår skärgård är väl skyddad, tillgänglig och underskattad i stora reseguider.



    De senaste dagarna har beställningar droppat in i jämn ström men skrifterna är ju slutsålda. Som tur är har momsen på digitala produkter sänkts från 25% till 6% så jag kan erbjuda mina tyska kunder




    en PDF-fil vilket de glatt accepterar. Det finns även tyska seglare
    som läser svenska så några pappersexemplar försvinner också ut
    över gränsen till skyhögt porto.




    Tyvärr upptäckte jag vid googling att några skumma individer
    någonstans i världen också erbjuder mina skrifter. Domännamnet är
    en liten ö i Stilla havet. Min ”IT-chef” är inte säker på att
    eventuella spekulanter får något levererat, troligen bara pengar
    de är ute efter.





    Jag får väl kontakta någon internationell organisatio, typ Hell
    Angels, om jag får tid. De är ganska så effektiva har jag
    förstått.




    En omväxlande och fin sommar har passerat sin höjdpunkt. Nu väntar
    ”Efteråret” som dansken säger. Hann dock med att upprepa
    traditionen som började 1970, Bornholmseglats. Denna gång utan både
    hjärtinfarkt och axelbrott. Den svenska skvalpvalutan gjorde besöket
    kortvarigt. Tre nätter kostade strax över 900 kr. Det är lugnare i
    slutet av augusti och några trevliga minnen fick man med sig hem
    från ett soligt och varmt. Den svenska sjuksköterskan som jobbade i
    Rönne var vacker, öststysken ville bjuda på öl men drack hellre
    min snaps med förtjusning. Det tyska paret var generösa när de
    fick mitt gamla tyska demoex. Hemresan gick lugnt och stilla.




    I Blekinge har Sjöräddningskryssaren Lovisa haft vissa problem att
    hitta rätt. Jag satt och tittade på ett tv-program med min
    framlidne kollega, Sven Stolpe, omkring 22-tiden då jag kastade en
    blick ut genom ventilen (fönstre). Ett stort skepp höll på att
    anlöpa Kalvö med kraftiga strålkastare. Med min kikare som
    framtida ”arvingar” donerat kunde jag konstatera att det var
    Sjöräddningen i Hörvik som kommit lite fel. Av samtalet med en
    sommargäst som jag åhörde över det smala sundet förstod jag att
    man skulle till en ö med liknande djur i namnet.




    ”Lovisa” var inne och visade upp sig på den välbesökta Matvikhamndagen. Hon fick dock återvända sen eftermiddag till Bruksviken för att hjälpa en mindre motorbåt med batteriproblem. Min gode vän hjälpte den nödlidande en gång men istället för att återvända till hemmahamnen så ”krabbade” det till sig återigen.




    Kommunens brygga i Kåsakroken har till viss förargelse hos andra
    båtfarare och vissa tjänstemän inom kommunen ockuperats av större
    motorbåt i cirka 50 dagar enligt ryktet. Kommunen säger sig inte
    kunna göra något. Laglösheten sprider sig på alla område skulle
    man kunna säga. Stängda grindar, ockuperade allmänna bryggor,
    fulla lagmän och advokater som lejer torpeder.




    Hasslöbron är sedan den 19 augusti också stängd. Öppnas återigen
    i slutet av september.




    Svenska Kryssarklubbens Blekingekrets medverkade på Motorbåtsmässan i Karlshamn och fick 13 nya medlemmar. SXK är Sveriges största motorbåtsklubb, alltså inte bara seglare. Själv fick jag kortfattat framföra mina synpunkter om Dragsö-affären till Landshövdingen. Att desavouera Konungens befallnings-havare kunde väl inte vara rätt?



    Blekingekretsen hade för andra gången sitt höstmöte på Tjärö den 7 september i behagligt väder och stämning. Tack Lars och Rolf som stod för arrangemanget. Precis som förra året pågick bröllop med många vackra människor. Undrar om prästen har sjötillägg i kollektivavtalet?



    Min operatör på www.blekingeskargard.com har ändrat rutiner för bloggen. Det är Worldpress som sköter administrationen numera. Hoppas Du kan läsa mitt inlägg. Bilder får vi ta en annan gång tycks det som.